Skanska bygger kommersiell fastighet i Jessheim, Norge, för cirka 340 miljoner kronor

Skanska har skrivit kontrakt med Harald Kværner Eiendom AS om att bygga en kommersiell fastighet med parkeringsgarage i Jessheim, Norge. Kontraktet är värt NOK 316 M, cirka 340 miljoner kronor, och inkluderas i orderingången för Skanska Norge för andra kvartalet 2015.

Den nya byggnaden kommer att ha sex våningar med kontor, butiker och parkeringsgarage. Den totala ytan är cirka 50 000 kvadratmeter.

Projektet påbörjas i maj 2015 och slutförs i mars 2017.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har cirka 4 200 medarbetare. Skanska Norge hade 2014 intäkter på 14,3 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

För ytterligare information, kontakta:

Pål P Syse, kommunikationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 98 21 00 01

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 58 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och Nordamerika. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.