• Skanska/

Skanska bygger kommersiell fastighet i London, UK, för cirka 1,6 miljarder kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med The Olayan Group om att bygga K1 Knightsbridge, en kommersiell fastighet i London, Storbritannien, som kombinerar kontor, bostäder och detaljhandel. Kontraktet är värt GBP 141 M, cirka 1,6 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för det andra kvartalet 2018.

Det 31 600 kvadratmeter stora projektet i Royal Borough of Kensington and Chelsea kommer att skapa moderna, avancerade butiks- och kontorslokaler, 35 bostäder och en ny restaurang på taket. Att bibehålla byggnadens historiska fasader är en del av projektet; att modernisera byggnaden samtidigt som kvarterets arkitektoniska karaktär bevaras. En annan viktig del av projektet är att bygga en ny entré utan trappsteg till Knightsbridges tunnelbanestation. Chelsfield är projektutvecklare åt Olayan Group.

Projektet inleddes i april 2018 och ska vara färdigställt i slutet av 2020.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 37 miljarder kronor under 2017 och hade cirka 16 000 anställda i sina europeiska verksamheter.

För ytterligare information kontakta:

Kelly Alexander, kommunikatör, Skanska UK, tel +44 330 105 2957

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.