Skanska bygger köpcentrum i New York för ca 1,4 miljarder kronor, USD 180 miljoner Skanska har fått uppdraget att planera och leda byggandet av ett nytt exklusivt köpcentrum i New York-området. Kontraktet är värt ca 1,4 miljarder kronor, USD 180 miljoner, och inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2004. Kund är en av de ledande amerikanska utvecklarna av centrumanläggningar. Skanska USA Building har hela ansvaret för byggprojektet som omfattar drygt 70.000 kvm. Det nya köpcentret ska rymma varuhus, restauranger och ca 200 butiker inom det exklusivare segmentet. I projektet ingår även ett parkeringshus med plats för 4.100 bilar. Arbetet har inletts för att vara avslutat i oktober 2006. Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i hela USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget, som ingår i Skanska-koncernen, är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 5.300 medarbetare. Skanska USA Buildings omsättning uppgick 2003 till 29 miljarder kronor, USD 3,7 miljarder. För ytterligare information, kontakta: Tom Crane, informationschef, Skanska USA Building, tel +1 973 394 9100 Anders Lilja, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 08-753 88 01 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/11/20040811BIT20060/wkr0001.pdf PDF