Skanska bygger om Klara C vid Stockholms centralstation för 800 miljoner kronor

Skanska har slutit avtal med Vasakronan om renovering och modernisering av byggnaden Klara C på Vasagatan 14, mitt emot centralstationen i Stockholm. Ordervärdet är cirka 800 miljoner kronor, vilket inräknas i Skanska Sveriges orderingång för fjärde kvartalet 2013.

Den kulturhistoriskt värdefulla fastigheten som har 12 våningar och en bruttoarea på 48 000 kvadratmeter ska renoveras i sin helhet och moderniseras. Byggstart är planerad till 1 mars 2014. När arbetet är klart i slutet av 2016 kommer huset att innehålla kontor, konferenslokaler, restauranger och butiker. Byggnaden kommer att motsvara högt ställda hållbarhetskrav. Avsikten är att ombyggnaden ska LEED-certifieras på högsta nivån, Platinum.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Affärsenheten har cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2012 till cirka 30 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

För ytterligare information kontakta:

Bengt Staaff, regionchef, Skanska Sverige AB, tel 010-448 12 33

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2012 uppgick till 132 miljarder kronor.