Skanska bygger Radisson SAS-hotell på Stansted för 435 miljoner kronor.

Skanska bygger Radisson SAS-hotell på Stansted för 435 miljoner kronor. Skanskas brittiska dotterbolag Skanska UK har fått uppdraget att bygga ett fyrstjärnigt Radisson SAS-hotell på Stansted Airport, Londons tredje flygplats. Det förhandlade kontraktet är värt GBP 28,6 miljoner, ca 435 miljoner kronor. Kund är Radisson SAS. Det nya hotellet blir det första på gångavstånd från de nya terminalbyggnaderna. Hotellet får 350 rum, två restauranger, barer, swimmingpool och gym samt bankettsal och konferensanläggning. Enligt en preliminär överenskommelse ska Skanska även svara för en framtida utbyggnad med ytterligare 150 rum. Skanska som har medverkat i förberedelsearbetet sedan start valde arkitekten Aukett Europe för att svara för utformningen av hotellet inom överenskomna kostnadsramar. Arkitektoniskt ska hotellets utformning ansluta till flygplatsens nya prisbelönade terminalbyggnad. Denna är ritad av Lord Foster som är också arkitekten bakom Swiss Res nya huvudkontor som Skanska UK bygger i London. Stansted Airport är Storbritanniens snabbast växande flygplats. Under årets första tio månaders passerade 13,5 miljoner resenärer flygplatsen. År 2010 beräknas antalet resenärer ha ökat till ca 25 miljoner. Idag är Stansted Storbritanniens fjärde största flygplats när det gäller antalet passagerare. Arbetena inleds under våren 2002 och hotellet ska öppnas i slutet av 2003. Skanska har tidigare byggt Radisson SAS Hotel på Manchester Airport. För ytterligare information, kontakta: Andrew Geldard, presschef, Skanska UK, Tel + 44 1923 423833 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, Tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00310/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/05/20011205BIT00310/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.