Skanska bygger sjukhus i Detroit för ca 460 miljoner kronor, USD 61 miljoner

Skanska bygger sjukhus i Detroit för ca 460 miljoner kronor, USD 61 miljoner Skanska har fått uppdraget att leda utbyggnaden av ett sjukhus i Detroit, Michigan. Kontraktet är värt totalt USD 94 miljoner, ca 710 miljoner kronor, varav Skanska har 65 procent, motsvarande USD 61,1 miljoner, ca 460 miljoner kronor. Kontraktssumman inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2004. Kund är ett av de regionalt ledande amerikanska bolagen inom hälso- och sjukvårdssektorn. Skanska USA Building har byggledningsansvaret för projektet som omfattar drygt 21.000 kvm nybyggnad och ca 5.500 kvm ombyggnad. Byggprojektet som genomförs i två etapper inleds med de nya delarna. Därefter ska befintliga lokaler renoveras och rustas upp. Hela projektet ska vara slutfört i december 2008. Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i hela USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget, som är baserat i Parsippany, New Jersey, har ca 5.300 medarbetare. Skanska USA Buildings omsättning uppgick 2003 till 29 miljarder kronor, USD 3,7 miljarder. För ytterligare information, kontakta: Tom Crane, informationschef, Skanska USA Building, tel +1 973 394 9100 Anders Lilja, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 08-753 88 01 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT20140/wkr0010.pdf PDF

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.