Skanska bygger tunnelbanestation i Washington värd 600 miljoner kronor - Skanskas andel 360 miljoner kronor Skanska USA Civil har fått uppdraget att utforma och bygga en ny tunnelbanestation i Washington D.C. Kontraktet är värt totalt USD 65,2 miljoner, ca 600 miljoner kronor, varav Skanska har 60 procent. Kund är Washington Metropolitan Area Transit Authority (WMATA). Ordern inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2002. Projektet genomförs av Skanska USA Civils enhet Slattery Skanska. Kontraktet är det andra i år för samma kund. Sedan tidigare har Slattery Skanska uppdraget att utforma och bygga ut en ca fem km lång sträcka av den blå linjen i Washingtons tunnelbana. Skanska har 30 procent, eller USD 65,4 miljoner, ca 600 miljoner kronor, av den totala ordersumman på USD 218 miljoner. I båda fallen samarbetar Slattery Skanska med Lane Construction Corporation. Den nya stationen får namnet New York Avenue och byggs på den röda linjen som förbinder förorterna i Maryland med centrala Washington, D.C. Stationen byggs intill den fullt trafikerade linjen för att anslutas till trafiksystemet efter färdigställandet. Slattery Skanska har sedan 1970-talet genomfört en rad uppdrag för samma kund bl a stationerna L'Enfant Plaza, Friendship Heights samt Potomac River-bron. Den amerikanska infrastruktursektorn är stark sedan flera år genom den statliga satsningen TEA 21. Enligt American Society of Civil Engineers har kollektivresandet i USA ökat med 15 procent sedan 1995. Bland Slattery Skanskas pågående järnvägsprojekt återfinns snabbspårvägen AirTrain till JFK-flygplatsen, en förlängning av tunnelbanan i San Francisco inklusive två stationer, spårvägen Hudson- Bergen Light Rail i New Jersey samt även två tågserviceanläggningar i New York, Highbridge i Bronx och Arch Street på Long Island. Därutöver bygger Slattery Skanska och Gottlieb Skanska om stationerna Lexington/ 53rd Street och Times Square Station i New York. För ytterligare information, kontakta: Stephanie Infranco, informationschef, Slattery Skanska, tel +1 718 767 26 00 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00080/wkr0002.pdf