Skanska bygger tunnelbanestation i Washington värd 600 miljoner kronor - Skanskas andel 360 miljoner kronor Skanska USA Civil har fått uppdraget att utforma och bygga en ny tunnelbanestation i Washington D.C. Kontraktet är värt totalt USD 65,2 miljoner, ca 600 miljoner kronor, varav Skanska har 60 procent. Kund är Washington Metropolitan Area Transit Authority (WMATA). Ordern inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2002. Projektet genomförs av Skanska USA Civils enhet Slattery Skanska. Kontraktet är det andra i år för samma kund. Sedan tidigare har Slattery Skanska uppdraget att utforma och bygga ut en ca fem km lång sträcka av den blå linjen i Washingtons tunnelbana. Skanska har 30 procent, eller USD 65,4 miljoner, ca 600 miljoner kronor, av den totala ordersumman på USD 218 miljoner. I båda fallen samarbetar Slattery Skanska med Lane Construction Corporation. Den nya stationen får namnet New York Avenue och byggs på den röda linjen som förbinder förorterna i Maryland med centrala Washington, D.C. Stationen byggs intill den fullt trafikerade linjen för att anslutas till trafiksystemet efter färdigställandet. Slattery Skanska har sedan 1970-talet genomfört en rad uppdrag för samma kund bl a stationerna L'Enfant Plaza, Friendship Heights samt Potomac River-bron. Den amerikanska infrastruktursektorn är stark sedan flera år genom den statliga satsningen TEA 21. Enligt American Society of Civil Engineers har kollektivresandet i USA ökat med 15 procent sedan 1995. Bland Slattery Skanskas pågående järnvägsprojekt återfinns snabbspårvägen AirTrain till JFK-flygplatsen, en förlängning av tunnelbanan i San Francisco inklusive två stationer, spårvägen Hudson- Bergen Light Rail i New Jersey samt även två tågserviceanläggningar i New York, Highbridge i Bronx och Arch Street på Long Island. Därutöver bygger Slattery Skanska och Gottlieb Skanska om stationerna Lexington/ 53rd Street och Times Square Station i New York. För ytterligare information, kontakta: Stephanie Infranco, informationschef, Slattery Skanska, tel +1 718 767 26 00 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00080/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.