Skanska bygger två projekt för Kone i Finland för totalt 245 M SEK

Skanska bygger två projekt för Kone i Finland för totalt 245 M SEK Skanskas finska dotterbolag Skanska Finland Oy har fått uppdraget att leda byggandet av två projekt för den finska hisstillverkaren Kone. Totalt handlar det om uppdrag för 170 M FIM, ca 245 M SEK. Skanska ska bygga Kones nya kontor i Esbo, utanför Helsingfors. Denna order är värd ca 120 M FIM, ca 175 M SEK. Den 70 meter höga 16-våningsbyggnaden får en yta på ca 10.000 kvm. Kone kommer att utnyttja de fem översta våningarna medan resten hyrs ut. Projektet finansieras av Kone tillsammans med Industriförsäkring AB, som ingår i den finska försäkringskoncernen Sampo. Detta projekt inleds omedelbart och avslutas 2001. Skanska ska dessutom bygga ett nytt försäljnings- och servicekontor för Kone Elevators Finland. Denna order är värd 50 M FIM, ca 70 M SEK. Kund och investerare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Kaleva, inom Sampo-Varma-gruppen, som ska äga och hyra ut byggnaden till Kone Elevators Finland. Det ca 7.000 kvm stora byggnaden i Norra Haaga i Helsingfors ska stå klar för inflyttning sommaren 2001. Vidare ska Skanska och försäkringsbolaget Industriförsäkring AB förvärva Kones kontorsbyggnad i Helsingfors. En avsiktsförklaring har tecknats. Stockholm, 1999-11-04 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Cristina Rinnetie, informationschef, Skanska Oy, tel +358-9-61 52 23 00 Juha Hetemäki, chef Skanska Etelä-Suomi Oy, tel: +358-9-61 52 22 45 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00250/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.