Skanska bygger två projekt för Kone i Finland för totalt 245 M SEK

Skanska bygger två projekt för Kone i Finland för totalt 245 M SEK Skanskas finska dotterbolag Skanska Finland Oy har fått uppdraget att leda byggandet av två projekt för den finska hisstillverkaren Kone. Totalt handlar det om uppdrag för 170 M FIM, ca 245 M SEK. Skanska ska bygga Kones nya kontor i Esbo, utanför Helsingfors. Denna order är värd ca 120 M FIM, ca 175 M SEK. Den 70 meter höga 16-våningsbyggnaden får en yta på ca 10.000 kvm. Kone kommer att utnyttja de fem översta våningarna medan resten hyrs ut. Projektet finansieras av Kone tillsammans med Industriförsäkring AB, som ingår i den finska försäkringskoncernen Sampo. Detta projekt inleds omedelbart och avslutas 2001. Skanska ska dessutom bygga ett nytt försäljnings- och servicekontor för Kone Elevators Finland. Denna order är värd 50 M FIM, ca 70 M SEK. Kund och investerare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Kaleva, inom Sampo-Varma-gruppen, som ska äga och hyra ut byggnaden till Kone Elevators Finland. Det ca 7.000 kvm stora byggnaden i Norra Haaga i Helsingfors ska stå klar för inflyttning sommaren 2001. Vidare ska Skanska och försäkringsbolaget Industriförsäkring AB förvärva Kones kontorsbyggnad i Helsingfors. En avsiktsförklaring har tecknats. Stockholm, 1999-11-04 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Cristina Rinnetie, informationschef, Skanska Oy, tel +358-9-61 52 23 00 Juha Hetemäki, chef Skanska Etelä-Suomi Oy, tel: +358-9-61 52 22 45 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00250/bit0002.pdf