Skanska bygger ut logistikcentrum i Sibbo, Finland, för cirka 660 miljoner kronor

Skanska har, i ett joint venture med Lemminkäinen, skrivit kontrakt med S Group om att bygga de tre sista faserna av en ny logistikcentrum för dagligvaror i Bastukärr, Sibbo, Finland. Skanska och Lemminkäinen äger lika mycket av joint venture-bolaget Freeway. Det totala värdet för kontraktet är omkring EUR 148 M, cirka 1,3 miljarder kronor. Skanskas andel är EUR 74 M, cirka 660 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska Finland för andra kvartalet 2014.

Logistikcentrumet är ett av de största byggprojekten i Finland för närvarande. Det kommer att ha en yta på cirka 189 000 kvadratmeter och en kapacitet på omkring 3 400 000 kubikmeter. Fas III och IV omfattar lagringsanläggningar för kylvaror och fas V anläggningar för fryst mat.

Byggarbetet med logistikcentrumet inleddes i juni 2013, och det ska börja utnyttjas till fullo under 2018.

Skanska Finland är ett av de ledande byggbolagen i Finland. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, såväl bostäder som kommersiella lokaler, och anläggningsbyggande. 2013 uppgick Skanska Finlands intäkter till cirka 7,1 miljarder kronor. Bolaget har cirka 2 190 medarbetare. I Finland är Skanska även aktivt inom utveckling av bostads-, kontors- och OPS-projekt.

Liisa Salmela, Communications Manager, Skanska Oy, tel. +358 50 374 3070

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.