Skanska bygger ut shoppingcenter i Dubai för 360 miljoner kronor

Skanska bygger ut shoppingcenter i Dubai för 360 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att designa och bygga ut det internationella shoppingcentret Bur Juman i Dubai. Ordern är värd 25 miljoner GBP, ca 360 miljoner kronor. Kund är Bur Juman Centre LLC som ingår i Saif Al Ghurair Group. Husbyggnadskontraktet signerades efter en förhandlingsuppgörelse sedan Skanska först vunnit en anbudstävling gällande projektets grundläggning.Tids- och kostnadsbesparande innovativa tekniklösningar avgjorde till Skanskas fördel. Utbyggnaden på totalt 275.000 kvm omfattar ett shoppingcenter i fyra våningar med tre höghus för bostäder och kontor ovanpå. Anläggningen får ett underjordiskt parkeringshus i fyra plan 13 meter under grundvattennivån. För första gången i de Förenade Arabemiraten tillämpas en helt vattentät grundkonstruktion. Projektet ska färdigställas på 19 månader. För genomförandet svarar dotterbolagen Skanska Cementation International och Skanska Technology som båda ingår i Skanska UK som förvärvades förra året. För ytterligare information, kontakta: Cheryl Eaton, PR Manager Skanska UK, tel + 44 1923 423030 Tor Krusell, informationschef Skanska AB, tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00470/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00470/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.