Skanska bygger ut shoppingcenter i Dubai för 360 miljoner kronor

Skanska bygger ut shoppingcenter i Dubai för 360 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att designa och bygga ut det internationella shoppingcentret Bur Juman i Dubai. Ordern är värd 25 miljoner GBP, ca 360 miljoner kronor. Kund är Bur Juman Centre LLC som ingår i Saif Al Ghurair Group. Husbyggnadskontraktet signerades efter en förhandlingsuppgörelse sedan Skanska först vunnit en anbudstävling gällande projektets grundläggning.Tids- och kostnadsbesparande innovativa tekniklösningar avgjorde till Skanskas fördel. Utbyggnaden på totalt 275.000 kvm omfattar ett shoppingcenter i fyra våningar med tre höghus för bostäder och kontor ovanpå. Anläggningen får ett underjordiskt parkeringshus i fyra plan 13 meter under grundvattennivån. För första gången i de Förenade Arabemiraten tillämpas en helt vattentät grundkonstruktion. Projektet ska färdigställas på 19 månader. För genomförandet svarar dotterbolagen Skanska Cementation International och Skanska Technology som båda ingår i Skanska UK som förvärvades förra året. För ytterligare information, kontakta: Cheryl Eaton, PR Manager Skanska UK, tel + 44 1923 423030 Tor Krusell, informationschef Skanska AB, tel 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00470/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00470/bit0002.pdf