Skanska bygger VM-by inför skid-VM i Lahtis 2001 för 130 M FIM, ca 190 M SEK

Skanska bygger VM-by inför skid-VM i Lahtis 2001 för 130 M FIM, ca 190 M SEK Skanskas finska dotterbolag Skanska Finland Oy utvecklar och bygger bostäder för de aktiva till skid-VM i Lahtis 2001. Projekten är totalt värda 130 M FIM, ca 190 M SEK. Kund är de tre finska bostadsbolagen Sato, VVO och YH-Kodit. I VM-byn ingår 46 ägarlägenheter som Skanska bygger och säljer. Skanska bygger 256 av VM-byns 290 lägenheter där 800 aktiva ska inkvarteras under tävlingarna i februari 2001. Därefter kommer bostäderna att omvandlas till bostadsrätter, ägar- och hyreslägenheter. Bostäderna ska stå klara i december 2000. Därefter kommer Skanska att svara för förvaltning och drift under perioden januari t o m mars 2001. Efter skid- VM ska Skanska återställa bostäderna i nyskick innan bostäderna överlämnas till kunderna. VM-byn, bestående av såväl höghus som radhus, blir en miniatyrstad med allsidig service och ett idylliskt läge invid sjön Vesijärvi och med närhet till Lahtis skidstadion. Stockholm, 1999-11-04 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Juha Tammivuori, direktör, Skanska Finland Oy, tel. +358-9-6152 2072 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00360/bit0002.pdf