Skanska bygger VM-by inför skid-VM i Lahtis 2001 för 130 M FIM, ca 190 M SEK

Skanska bygger VM-by inför skid-VM i Lahtis 2001 för 130 M FIM, ca 190 M SEK Skanskas finska dotterbolag Skanska Finland Oy utvecklar och bygger bostäder för de aktiva till skid-VM i Lahtis 2001. Projekten är totalt värda 130 M FIM, ca 190 M SEK. Kund är de tre finska bostadsbolagen Sato, VVO och YH-Kodit. I VM-byn ingår 46 ägarlägenheter som Skanska bygger och säljer. Skanska bygger 256 av VM-byns 290 lägenheter där 800 aktiva ska inkvarteras under tävlingarna i februari 2001. Därefter kommer bostäderna att omvandlas till bostadsrätter, ägar- och hyreslägenheter. Bostäderna ska stå klara i december 2000. Därefter kommer Skanska att svara för förvaltning och drift under perioden januari t o m mars 2001. Efter skid- VM ska Skanska återställa bostäderna i nyskick innan bostäderna överlämnas till kunderna. VM-byn, bestående av såväl höghus som radhus, blir en miniatyrstad med allsidig service och ett idylliskt läge invid sjön Vesijärvi och med närhet till Lahtis skidstadion. Stockholm, 1999-11-04 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Juha Tammivuori, direktör, Skanska Finland Oy, tel. +358-9-6152 2072 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/04/19991104BIT00360/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.