Skanska får Ikea-uppdrag i Pennsylvania värt 318 miljoner kronor

Skanska får Ikea-uppdrag i Pennsylvania värt 318 miljoner kronor Skanska har fått byggledningsuppdraget för Ikeas nya möbelvaruhus i Plymouth Township, nära Philadelphia, Pennsylvania, USA. Kontraktet som är värt 30 miljoner USD, ca 318 miljoner kronor, har inkluderats i orderingången för det tredje kvartalet 2001. Det 32.000 kvm stora varuhuset blir dubbelt så stort som Ikeas nuvarande anläggning i Philadelphia. Denna ska ersättas av det nya Ikea-varuhuset som ska rymma 75 visningsrum och tre fullskaliga modellhem förutom restaurang, lekrum och underjordisk parkering. På den nästan 10 hektar stora tomten ges även utrymme för 1.400 p-platser. Projektet genomförs genensamt av Skanskas amerikanska dotterbolag Sordoni Skanska och Barclay White Skanska. Byggarbetena inleds i höst för att vara avslutade under hösten 2002. Skanska och Ikea har samarbetat sedan 1970-talet i bl a Sverige och Tyskland. På senare år har Skanska även byggt Ikea-varuhus i Polen, Tjeckien, Ungern och i Ryssland, där nu den andra anläggningen uppförs i Moskva-området. Sordoni Skanska har nyligen färdigställt två större shoppingcentra i USA; The International Plaza i Tampa, Florida, och The Shops at the Willow Bend i Plano, Texas. För ytterligare information, kontakta: Caroline Bucquet, marknadschef, Sordoni Skanska, + 1 973 334 5300 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00220/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00220/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.