Skanska får Ikea-uppdrag i Pennsylvania värt 318 miljoner kronor

Skanska får Ikea-uppdrag i Pennsylvania värt 318 miljoner kronor Skanska har fått byggledningsuppdraget för Ikeas nya möbelvaruhus i Plymouth Township, nära Philadelphia, Pennsylvania, USA. Kontraktet som är värt 30 miljoner USD, ca 318 miljoner kronor, har inkluderats i orderingången för det tredje kvartalet 2001. Det 32.000 kvm stora varuhuset blir dubbelt så stort som Ikeas nuvarande anläggning i Philadelphia. Denna ska ersättas av det nya Ikea-varuhuset som ska rymma 75 visningsrum och tre fullskaliga modellhem förutom restaurang, lekrum och underjordisk parkering. På den nästan 10 hektar stora tomten ges även utrymme för 1.400 p-platser. Projektet genomförs genensamt av Skanskas amerikanska dotterbolag Sordoni Skanska och Barclay White Skanska. Byggarbetena inleds i höst för att vara avslutade under hösten 2002. Skanska och Ikea har samarbetat sedan 1970-talet i bl a Sverige och Tyskland. På senare år har Skanska även byggt Ikea-varuhus i Polen, Tjeckien, Ungern och i Ryssland, där nu den andra anläggningen uppförs i Moskva-området. Sordoni Skanska har nyligen färdigställt två större shoppingcentra i USA; The International Plaza i Tampa, Florida, och The Shops at the Willow Bend i Plano, Texas. För ytterligare information, kontakta: Caroline Bucquet, marknadschef, Sordoni Skanska, + 1 973 334 5300 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, 08-753 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00220/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00220/bit0002.pdf