Skanska får vägkontrakt i Oslo för 680 miljoner kronor

Skanska har fått i uppdrag att bygga andra etappen på E18-projektet i Bjørvika, Oslo. Kontraktssumman uppgår till cirka NOK 585 miljoner, cirka 680 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är norska vägmyndigheten, Statens Vegvesen.

Skanska har precis avslutat första etappen i E18-projektet och fortsätter nu med andra etappen, där E18 dras genom centrala Oslo. Projektet Dronning Eufemias gate omfattar bland annat en 700 meter lång fyrfilig vägsträcka mellan Prinsens gate och Bispegate. Projektet beräknas vara slutfört i juni 2015

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har cirka 4 200 medarbetare. Skanska Norge hade 2010 intäkter på cirka 11 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

För ytterligare information, kontakta:
Annett Aamodt, informationschef, Skanska Norge, tel +47 92 25 10 10
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.