Skanska får väguppdrag i Tjeckien värda 310 miljoner kronor

Skanska får väguppdrag i Tjeckien värda 310 miljoner kronor Skanska har fått tre väguppdrag i Tjeckien. Kontrakten är totalt värda 310 miljoner kronor (CZK 1.074 miljoner) och har inkluderats i orderingången för det andra kvartalet 2003. Det största uppdraget gäller en motorväg mellan Hradec Kralove och Pardubice i centrala Tjeckien, ca 100 km öster om Prag. Detta kontrakt är värt totalt 428 miljoner kronor (CZK 1.480 miljoner), varav Skanska har 69 procent. Kund är den tjeckiska vägmyndigheten. Motorvägsutbyggnaden omfattar 11 km och i projektet ingår även 15 broar av varierande längd. Arbetet kommer att inledas inom kort för att avslutas i oktober 2007. De övriga kontrakten gäller två mindre vägprojekt i Bystre-Svojanov och Hlinsko-Jankovice. Dessa projekt är totalt värda 15 miljoner kronor (CZK 53 miljoner). Kund är lokala vägmyndigheter. Projekten genomförs av det tjeckiska dotterbolaget Skanska CZ som är Tjeckiens största byggbolag med en omsättning på ca 7 miljarder kronor. Infrastrukturprojekt svarar för cirka hälften av omsättningen. Skanska CZ uppvisar god lönsamhet och fördubblade 2002 sin rörelsemarginal till 5 procent jämfört med föregående år. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Arne Kejdana, informationschef, Skanska CZ, tel: +420 267 095 444, +420 737 255 016 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/16/20030716BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/16/20030716BIT00110/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.