Skanska hyr ut och bygger nytt för Posten

Skanska hyr ut och bygger nytt för Posten Skanska Fastigheter Stockholm och Posten har tecknat hyresavtal för en ny paketsorteringsanläggning i Segeltorp i Huddinge. Hyresavtalet är 15- årigt och innebär att Posten totalt kommer att hyra 15.000 kvm. Posten har beslutat om förändringar av sin pakethantering i Stockholmsområdet. Förändringen innebär bland annat att paketverksamheten i Tomteboda avvecklas och flyttas till Segeltorp. Posten hyr redan idag en anläggning i Segeltorp på 6.000 kvm och det nya kontraktet innebär att de befintliga lokalerna byggs om och utökas med 9.000 kvm. -Det är roligt att kunna fortsätta och utveckla ett långsiktigt samarbete med Posten på denna fastighet, säger Anders Kupsu, VD för Skanska Fastigheter Stockholm AB. I dagsläget sorteras drygt 700.000 paket/månad i Segeltorpsterminalen. Efter tillbyggnaden kommer c:a 1.500.000 paket/månad att sorteras här. Till julklappsruschen i december 2004 ska anläggningen vara igång. -Vi är mycket glada över att nu kunna starta en omfattande ombyggnad av terminalen i Segeltorp, säger Bertil Nilsson, chef Posten Produktion. Våra paketterminaler i Stockholm har idag sorteringsmaskiner med gammal teknik och kapacitetsbrist. Genom att investera i nya maskiner och ombyggnad i Segeltorp kommer vi att få en modern och kostnadseffektiv paketsortering med mycket hög kvalitet, fortsätter Bertil Nilsson. För ytterligare information, kontakta: Anders Kupsu, VD, Skanska Fastigheter Stockholm AB, tel 08-504 361 85 eller 070-585 61 85. Ulf Ranhed, projektchef Skanska Fastigheter Stockholm AB, tel 08-504 350 21 eller 070-553 80 21. Carin Brånén, informationschef Skanska Projektutveckling Sverige AB, tel 08-504 350 38 eller 070-553 80 38. Bertil Nilsson, chef Posten Produktion, tel 08-781 19 74. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00100/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.