Skanska i exklusiva förhandlingar med 3i om att sälja Skanska Services

Skanska i exklusiva förhandlingar med 3i om att sälja Skanska Services Skanska har för avsikt att sälja affärsenheten Skanska Services som är inriktad på facilities management. Förhandlingar pågår exklusivt med 3i, ett internationellt private equity-företag. Skanska Services har visat god och växande lönsamhet och uppnått en hög kundnöjdhet, men verksamheten utgör fortfarande en mycket liten del av Skanskas omsättning. - Att kunna agera som ett självständigt företag kommer att ge verksamheten och dess skickliga ledning bättre utvecklingsmöjligheter. En sådan utveckling är fördelaktig för Skanska Services kunder och anställda samtidigt som det ger våra aktieägare möjlighet att realisera de värden som vi har skapat hittills i Skanska Services. Alla dessa tre gruppers intressen kommer att tas till vara i den här processen, säger Stuart Graham, Skanskas VD och koncernchef. Skanska Services utför och utvecklar servicefunktioner på kontor, sjukhus och produktionsanläggningar. Bolaget ansvarar för att servicetjänster, utrustning och lokaler effektivt stödjer kundernas kärnverksamhet. Verksamheten är fokuserad på Norden, där Skanska Services är marknadsledande. Omsättningen uppgick till 2 miljarder kronor 2003 med ett rörelseresultat på 117 miljoner kronor. Affärsenheten har ca 1.800 anställda. 3i är ett världsledande företag inom private equity och venture capital, med en stark närvaro i Norden. 3i har på senare år gjort flera investeringar i facilities management-sektorn i Europa. Företaget är noterat på London-börsen. För ytterligare information, kontakta: Hans Biörck, vVD och finansdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 00 Anders Lilja, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 070-689 99 91 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Gustav Bard, VD 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc, tel 08-506 101 51 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/23/20040823BIT20470/wkr0001.pdf PDF