Skanska investerar 206 miljoner kronor i andra fasen av kontorsprojekt i Krakow, Polen

Skanska investerar EUR 24 M, cirka 206 miljoner kronor, i andra fasen av Kapelanka 42, Skanskas första kontorsprojekt i Krakow, Polen.

Den första fasen av kontorsfastigheten inleddes i oktober 2012. Fastigheten Kapelanka 42 kommer att bestå av två klass A-kontorsbyggnader, med nio våningar över och tre våningar under jord. Den totala uthyrningsbara ytan kommer att vara omkring 30 000 kvadratmeter. Hela anläggningen beräknas vara klar under tredje kvartalet 2014.

Kontorsfastigheten kommer att innehålla innovativa gröna lösningar minimera miljöpåverkan och avsevärt minska driftskostnaderna för hyresgästerna. Kapelanka 42 har precertifierats på guldnivå enligt LEED-systemet.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och kommersiella byggnader. Verksamheten är koncentrerad till storstadsområden i Ungern, Tjeckien, Rumänien och Polen. Verksamheten bedrivs i fyra lokala enheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

Jakub Zagorski, kommunikationsansvarig, Skanska Property Poland, tel: +48 797 229 117

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2012 uppgick till 132 miljarder kronor.