• Skanska/

Skanska investerar EUR 46M, cirka 440 miljoner kronor, i första etappen av ett kontorsprojekt i Lodz, Polen

Report this content

Skanska investerar EUR 46M, cirka 440 miljoner kronor, i den första etappen av kontorskomplexet Brama Miasta i Lodz, Polen. Kontorshuset kommer att bli 15 våningar högt med en total uthyrningsbar yta på cirka 27 500 kvadratmeter samt två våningar parkeringsgarage.

Brama Miasta, som ligger bredvid en ny järnvägsstation i det centrala affärsdistriktet New City Centre, kommer att utvecklas till en plats för företag, investerare, turister och boende i Lodz. Arkitekturen kommer att vara noggrant utformad för att tillgodose behoven hos funktionshindrade personer och kontorskomplexet kommer att erhålla certifikatet "byggnad utan barriärer". Projektet förväntas dessutom få LEED Gold-certifiering.

Brama Miasta kommer att bestå av två kontorshus med ett total uthyrningsbar yta på över 40 000 kvadratmeter, inklusive ett markplan med butiker, restauranger och andra bekvämligheter. Etapperna kommer vara oberoende av varandra och möjliga att avyttra till olika investerare.

Byggnationen av den första etappen är planerad att inledas i maj 2017 och förväntas att vara slutförd under det andra kvartalet 2019.

Brama Miasta är Skanskas tredje kontorsutvecklingsprojekt i Lodz, efter de föregående projekten Green Horizon och Nowa Fabryczna.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader, även i Ungern och Rumänien, medan bostadsutvecklingen är avgränsad till Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 36 miljarder kronor och hade cirka 16 500 anställda i sin europeiska verksamhet 2016.

För ytterligare information, kontakta:

Aleksandra Markiewicz, kommunikatör, Skanska Commercial Development Europe, tel +48 797 229 147

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com