• Skanska/

Skanska investerar i mark för bostäder i Södra Änggården, Göteborg, för cirka 290 miljoner kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med Platzer Fastigheter, Ytterbygg samt Vilhelmsson & Carlsson om förvärv av byggrätter för bostäder i den nya stadsdelen Södra Änggården i Göteborg. Fastighetsvärdet uppgår till cirka 290 miljoner kronor.

Byggrätterna omfattar totalt cirka 325 lägenheter i tre kvarter. Tillträdet kommer att ske etappvis i takt med att detaljplaner och fastighetsförrättningar vinner laga kraft.

– Förvärvet ligger helt i linje med Skanskas strategi att vara en ledande bostadsutvecklare i Göteborgsområdet. Det här är en plats i staden som kan formas till den levande blandstaden det pratas så mycket om, med rörelse över större delen av dygnet. Det är en unik möjlighet i ett så pass citynära läge, säger Lars Henriksson, regionchef, Skanska Nya Hem.

Området har initierats av Platzer tillsammans med Göteborgs Stad och kommer att innehålla cirka 2 000 bostäder, kontor, skola, förskolor, parker, mötesplatser samt ett stort serviceutbud. Stadsdelen utvecklas med höga krav på kvalitet och gestaltning. Närheten till Göteborg City möjliggör enkelt och hållbart resande med buss, spårvagn och cykel.

– Vi är väldigt glada för att ytterligare en stark aktör vill vara med och utveckla området Södra Änggården till en levande stadsmiljö, säger P-G Persson, vd, Platzer.

De tre kvarteren ingår i den andra etappen av Södra Änggården. Planerad byggstart sker med start 2020 med färdigställandet preliminärt under 2024.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information kontakta:

Lars Henriksson, regionchef, Skanska Sverige, tel 010 448 46 68

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.