Skanska investerar i mark i Warszawa, Polen, för EUR 43M, cirka 410 miljoner kronor

Skanska har förvärvat cirka 3 000 kvadratmeter mark i Warszawa, Polen. Den totala investeringen uppgår till EUR 43M, cirka 410 miljoner kronor.

Tomten ligger bredvid ONZ-rondellen i centrala Warszawa. Den uppskattade totala uthyrningspotentialen är cirka 60 000 kvadratmeter. Med förvärvet kommer Skanska Property Poland att bli en betydande utvecklare i området mellan rondellerna ONZ och Daszyńskiego i Warszawa.

Tomten är belägen i närheten av andra Skanska-projekt i stadens centrum och det snabbt växande distriktet Wola – Generation Park och Spark som befinner sig under uppförande, Atrium 1, och Atrium 2 som just invigts.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetskontorsprojekt. Bolagets verksamhet är koncentrerad till storstadsområdena i Tjeckien, Ungern, Rumänien och Polen och genomförs av fyra lokala affärsenheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

För ytterligare information, kontakta:

Małgorzata Kubica, kommunikatör, Skanska Poland, tel: +48 502 747 454

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010-449 04 94

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Skanska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 60 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och Nordamerika. Omsättningen år 2014 uppgick till 145 miljarder kronor.