Skanska-konsortium bygger NFL-stadion i Houston för 2,9 miljarder kronor - dotterbolaget Beers största order någonsin Skanskas amerikanska dotterbolag Beers och Dallas-baserade företaget Manhattan Construction Company har fått uppdraget att bygga Houston Stadium, en ny inom-husarena i Houston, Texas. Projektet som beräknas vara värt totalt 348 miljoner dollar, ca 2,9 miljarder kronor blir därmed bolagets största någonsin. Uppdraget genomförs i ett konsortium där Beers andel uppgår till 49 procent eller ca 1,43 miljarder kronor. Kund är Harris County Sports & Convention Corporation. Houston Stadium byggs för den amerikanska fotbollsligan NFL:s Houston-lag men ska även användas för rodeo och kreatursmässor. - Beers är stolta att ingå i det lag som fått det prestigefyllda uppdraget att bygga den unika anläggningen, säger Joe A. Riedel, VD Beers. Genom Manhattans lokala förankring och Beers erfarenhet som arenabyggare blir vi ett vinnande team. Den ca 200.000 kvm stora stadion som får en publikkapacitet på ca 70.000 blir USA:s största arena för amerikansk fotboll. Houston Stadium blir samtidigt den första NFL-arenan som får ett öppningsbart tak. Konsortiet ska utvärdera teknik- och konstruktionslösningar som kan bidra till att sänka totalkostnaden. Förberedande konstruktionsarbete inleds omgående och byggandet påbörjas i mars. Projektet slutförs på 20 månader. Houston Stadium ska stå klar till säsongstarten i augusti 2002. Beers har byggt en rad stora arenor. 1999 slutförde bolaget Philips Arena för ishockey, basket och nöjesarrangemang i Atlanta. Till de olympiska sommarspelen i Atlanta 1996 uppfördes Centennial Olympic Stadium som därefter byggdes om till baseboll-arenan Turner Field. I samma stad har Beers även byggt Georgia Dome och i Nashville Adelphia Coliseum. Beers omsatte 1998 11,4 miljarder kronor. Bolaget ingår i Skanska USA som för de nio första månaderna 1999 kunde rapportera en orderstock på 56 miljarder kronor. Stockholm, 2000-01-14 Skanska AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Marlene Nieman, informationschef, Beers Construction Company, tel +1 404-659-1970 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00200/bit0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.