Skanska och Bankgesellschaft Berlin inleder samarbete för projektutveckling av bostäder Skanskas tyska dotterbolag Skanska Bau Holding GmbH och BB Privat Immobilien GmbH, ett dotterföretag till Bankgesellschaft Berlin, har tecknat en avsiktsförklaring rörande samarbete inom projektutveckling, försäljning och marknadsföring av prefabricerade enfamiljshus. Skanska Bau Holding fokuserar sin projektutveckling till Berlin-Brandenburg- området där efterfrågan väntas öka. Årligen byggs ca 12.000 enfamiljshus runt den tyska huvudstaden. Projektutvecklingen av bostäder beräknas omsätta ca 150 miljoner kronor nästa år och ca 250 miljoner kronor år 2001. I ett första steg planeras ca 75 hus i år med en fördubbling år 2000. Husen ska prefabriceras vid Myresjöhus svenska fabrik, men marknadsförs i Tyskland under namnet Skanska Fertighaus GmbH. Myresjöhus tillverkade förra året 700 hus, varav drygt tio procent exporterades. Bankgesellschaft Berlin är en av de större bankerna i Berlin- Brandenburgområdet. För vidare expansion i övriga tyska regioner planeras marknadssamarbete med andra banker. Stockholm 1999-05-31 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Sjöstedt, VD, Skanska International, Tel 040 14 40 00 Helmut Grosse, VD, Skanska Bau Holding, Berlin Tel. +49 30 76 189 232 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/31/19990531BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/31/19990531BIT00480/bit0002.pdf