Skanska säljer Baltzar City i Malmö för 354 miljoner kronor med en vinst på 54 miljoner kronor Skanska Projektutveckling Sverige AB säljer fastigheten S:t Jörgen 21 i Malmö för 354 miljoner kronor till fastighetsfonden DB Real Estate Investment GmbH (Deutsche Bank Group). Försäljningsvinsten uppgår till 54 miljoner kronor och redovisas i tredje kvartalet 2004. Tillträdesdatum är den 31 augusti 2004 då likvid erlägges. S:t Jörgen 21, mera känd som Baltzar City, är en kontorsfastighet med butiker belägen mitt i centrala Malmö. Byggnaden som är totalt ca 11.200 kvm stod färdig hösten 2002. - Baltzar City är ett bra exempel på hur en modern byggnad kan anpassas till den gamla stadsbilden och har också belönats med Malmö Stadsbyggnadspris 2003. Fastigheten är nu i det närmaste fullt uthyrd och vi säljer den för att kunna satsa på nya projekt, säger Nils Olof Nilsson, VD Skanska Öresund. Skanska Projektutveckling Sverige arbetar med att initiera, utveckla, förvalta och sälja kommersiella fastighetsprojekt (kontor, logistik- och volymhandelsanläggningar). Tyngdpunkten finns i Stockholm, Göteborg och i Öresundsregionen. För ytterligare information, kontakta: Nils Olof Nilsson, VD, Skanska Öresund, tel 040-14 45 83 Claes Larsson, VD, Skanska Projektutveckling Sverige, tel 08-504 350 18 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040702BIT20850/wkr0001.pdf PDF