Skanska säljer byggverksamheten i Litauen

Skanska säljer byggverksamheten i Litauen Skanska har sålt byggverksamheten i Litauen. Försäljningen av Skanska Statyba UAB är ett led i Skanskas fokuserade satsning på utvalda hemmamarknader. Försäljningen påverkar Skanskas resultat positivt. Köpare är det lokala byggföretaget Panevezio Keliai AB. Verksamheten kommer att drivas under det nya namnet Constructus och ledas av Virgaudas Juocevicius, tidigare vd för Skanska Statyba UAB. Skanska avser även att lämna byggverksamheten i Lettland och byggverksamheten i Ungern har redan avvecklats under våren. De här åtgärderna är ett led i den strategiska genomgång som genomfördes förra hösten och tillkännagavs i januari i år och som innebär att Skanska fokuserar på utvalda hemmamarknader där Skanska har en ledande position. Skanska Statyba UAB omsatte 2002 EUR 9 miljoner, SEK 82 miljoner. Bolaget, som har rapporterat till affärsenheten Skanska Oy, har 38 anställda. För ytterligare information, kontakta: Cristina Rinnetie-Uski, informationschef, Skanska Oy, tel +358 9 6152 2300 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/24/20030724BIT00380/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.