• Skanska/

Skanska säljer del av Entré Lindhagen på Kungsholmen, Stockholm, för cirka 1 miljard kronor

Report this content

Skanska säljer ena delen av kontorsprojektet Entré Lindhagen på Kungsholmen i Stockholm till Invesco Real Estate för cirka 1 miljard kronor. Transaktionen bokförs resultatmässigt i andra kvartalet och tillträde sker under tredje kvartalet 2014.

Fastigheten förvärvades 2008 och en ny detaljplan för både kontor och bostäder arbetades fram. Kontorsprojektet Entré Lindhagen är uppdelat i två kontorsfastigheter. Projektet färdigställdes i början av året och är uthyrt till Nordea, Ballbreaker och Skanska. Den del som nu säljs har en uthyrningsbar yta om 20 500 kvadratmeter och är fullt uthyrd till Skanska och utgör företagets nya huvudkontor.

– Vi är mycket stolta över Entré Lindhagen som verkligen ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Nyligen blev projektet certifierat i den högsta kategorin Platinum enligt den internationella miljöcertifieringen LEED. Nu ser vi fram emot att investera pengarna i nya projekt, som Stockholm New och Solna United, säger Caroline Arehult, VD på Skanska Fastigheter Stockholm.

Vi är väldigt glada över förvärvet av Skanskas nya huvudkontor. Detta är nu det sjunde förvärvet som vi har genomfört tillsammans med Invesco Real Estate och vi avser att göra ytterligare förvärv i Sverige under 2014, säger Joen Siggelin från Scius Partners, som är Invesco Real Estates samarbetspartner i Norden sedan 2007.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik, verksamhetslokaler och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Osloregionen i Norge samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i

För ytterligare information, kontakta:

Caroline Arehult, VD, Skanska Fastigheter Stockholm, tel 010-448 11 12

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.