Skanska säljer fastighet i Huddinge för 265 miljoner kronor med en vinst på 66 miljoner kronor Skanska Projektutveckling Sverige säljer fastigheten Myren 1 i Huddinge till den tyska fastighetsfonden Deka-S-Property Fund No1 GmbH, förvaltad av Deka Immobilien Investment GmbH för 265 miljoner kronor. Försäljningsvinsten uppgår till 66 miljoner kronor och redovisas i tredje kvartalet 2004. Köparen tillträder Myren 1 december 2004 då likviden erlägges. Myren är en logistikfastighet om totalt ca 15.000 kvm varav ca 9.000 kvm är en tillbyggnad under uppförande. Byggnaden, som kommer att stå färdig under fjärde kvartalet 2004, beräknas bli norra Europas största paketsorteringsterminal. Fastigheten är fullt uthyrd till Posten Sverige AB. - Detta är ytterligare en försäljning där Skanskas strategiska inriktning, att utveckla och sälja kommersiella fastigheter, genomföres med ett bra resultat, säger Håkan Danielsson, VD på Skanska Fastigheter Stockholm AB. Affären visar också på ett fortsatt intresse från utländska fastighetsaktörer att investera på den svenska fastighetsmarknaden. - Vi är mycket nöjda med köpet av Myren 1, en distributionsfastighet med ett bra läge, en stark hyresgäst och en säker avkastning. Myren 1 är vårt fjärde förvärv i Stockholm, efter CityCronan i centrala Stockholm, Hilton 2 i Frösunda samt Skogskarlen 2 i Bergshamra. Detta understryker vårt långsiktiga intresse och vår positiva syn på Stockholmsmarknaden, säger Jens Göttler, Head of the Investment Department Europe North and West på Deka Immobilien Investment GmbH. Deka Immobilien Investment GmbH är en del av DekaBank-koncernen, den centrala investeringsverksamheten inom German Savings Banks Financial Group. Skanska Projektutveckling Sverige arbetar med att initiera, utveckla, förvalta och sälja kommersiella fastighetsprojekt (kontor, logistik- och volymhandelsanläggningar). Tyngdpunkten finns i Stockholm, Göteborg och i Öresundsregionen. För ytterligare information, kontakta: Håkan Danielsson, VD, Skanska Fastigheter Stockholm AB, tel 08-504 350 70 Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Christian Fischer, Head of Marketing & Research, Deka, tel +49 69 7147 3021 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/14/20040714BIT20310/wkr0010.pdf PDF