Skanska säljer mark i Cambridge, Storbritannien, för 380 miljoner kronor

Skanska har sålt mark som varit en del av landbanken för bostadsutvecklingen i Storbritannien för GBP 35 M, cirka 380 miljoner kronor, till Crest Nicholson. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska UK i andra kvartalet 2014.

Marken ligger i det populära Trumpington i Cambridge och är planlagt för 274 bostäder. Markförsäljningen följer Skanskas beslut att fokusera på andra investeringar i Storbritannien, som infrastruktur och kommersiell utveckling.

Skanska UK med cirka 5 000 medarbetare och intäkterna 2013 uppgick till cirka 12 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, anläggningsarbeten, distributionsnät samt fastighetsunderhåll och kommersiell utveckling. Skanska är även ledande inom offentlig-privat samverkan, PPP, eller Private Financed Initiatives, PFIs.

Lizzie Sparrow, Communications, Skanska UK, tel +44 1923 423905

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.