Skanska säljer och köper fastigheter i Västerås

Skanska säljer och köper fastigheter i Västerås Skanska och Outokumpu säljer 18 000 nyrenoverade och uthyrda kvadratmeter kontorslokaler i Teknikbyn i stadsdelen Kopparlunden i Västerås. Försäljningen sker till fastighetsbolaget Aspholmen Fastigheter. Köpesumman är 175 miljoner kronor. Samtidigt bildar Skanska och Aspholmen ett nytt gemensamt bolag, Kopparlunden Fastighetsutveckling HB, för att fortsätta utveckla området Kopparlunden. Bolaget har köpt ytterligare 25 000 kvadratmeter utvecklingsfastigheter för 44 miljoner kronor. - Det här är en av de största affärerna på många år för Skanska i Mälardalen, säger Ulf Wretskog, distriktschef Skanska. Den fortsatta utvecklingen av Teknikbyn och stadsdelen Kopparlunden är mycket viktig för Västerås. Vi kan också räkna med att satsningen ger 400-500 jobb till Västerås under de närmaste åren. De nyförvärvade fastigheterna ska Skanska i samarbete med Aspholmen utveckla och bygga om till moderna kontor. - Det ligger i Skanskas strategi att köpa och utveckla fastigheter och därefter sälja av dessa. Det är precis vad vi nu gör i Västerås, säger Hans Johansson, affärsutvecklare Skanska. I dagsläget finns ett 100-tal företag i Teknikbyn, med företag som ABB Corporate Research, Intentia, Strålfors, Saab och Eyescream i spetsen. Totalt 600 personer arbetar där. Med sin koppling till Mälardalens högskola och sitt centrala läge är området ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i Västerås. För ytterligare information, kontakta: Hans Johansson, Affärsutvecklare Skanska, tel. 070-520 36 69 Jan Stridbeck, Vd Aspholmen Fastigheter, tel. 070-537 97 03 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00830/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00830/bit0001.pdf