Skanska säljer pågående entreprenad i Uppsala för 430 miljoner kronor

Skanska säljer pågående entreprenad i Uppsala för 430 miljoner kronor Skanska har idag träffat avtal med Nordisk Renting AB om försäljning av ett projekt med en pågående totalentreprenad som Skanska Sverige uppför i centrala Uppsala. Affärens värde uppgår till 430 miljoner kronor. Skanska Sverige bygger en ny förvaltningsbyggnad för Polismyndigheten och Kriminalvårdsmyndigheten i Uppsala län och Åklagarmyndigheten i Västerås. Den ca 25.000 kvm stora byggnaden är fullt uthyrd till de tre hyresgästerna på 15-åriga hyresavtal. Försäljningen kommer att redovisas som ett entreprenadresultat. Resultatavräkningen sker löpande under 2003 och 2004. Dellikvid har erhållits motsvarande nedlagda kostnader samt tillkommande arbeten. Slutlikvid erhålls i samband med att totalentreprenaden avslutas, vilket beräknas ske i juli 2004, då huset blir klart för inflyttning och Nordisk Renting AB övertar ägandet. Skanska Sverige har tagit fram denna helhetslösning för att möta myndigheternas behov av nya moderna lokaler på en attraktiv tomt och ett hyresarrangemang som kan attrahera en långsiktig ägare. - Med denna lösning har vi skapat mervärde för såväl användarna som för den nya ägaren, säger Skanska Sveriges affärsutvecklare Hans Johansson. För ytterligare information, kontakta: Hans Johansson, Affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 070-520 36 69 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Reinhold Geijer, VD Nordisk Renting AB, tel 08-670 98 00 eller 070-314 91 05 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/24/20031124BIT00110/wkr0001.pdf