Skanska skapar global enhet för gröna affärer – Cecilia Fasth utnämns till Green Business Officer (GBO)

Skanska inrättar en ny global enhet med uppgift att stödja koncernens verksamheter runt om i världen i att snabbt sprida och kommersialisera teknik, lösningar och affärsmodeller för grönt byggande.

Satsningen bygger vidare på de senaste årens intensiva arbete i Skanska att kartlägga och utveckla olika lösningar, metoder och pilotprojekt runt om i världen för att skapa byggnader som är energieffektiva och som har låg miljöpåverkan. Den nya enheten för gröna affärer får namnet Skanska Green Business och kommer att ledas från Stockholm men ha medarbetare runt om i Skanskas verksamheter i Europa och USA. Chef för den nya enheten blir Cecilia Fasth, som blir Green Business Officer (GBO) i Skanska och rapporterar till Skanskas VD och koncernchef Johan Karlström. – Att öka takten och sprida och kommersialisera grönt byggande i världen har nu högsta prioritet i Skanska. Vi ser att grönt byggande börjar bli en mogen produkt. Idag finns den teknik och den kompetens som behövs för att bygga energieffektivt och miljöriktigt i större skala, och det är också en god affär ekonomiskt. Därför är det rätt tid att agera nu, säger Johan Karlström, VD och koncernchef i Skanska. – Vi ser redan idag en växande efterfrågan och miljön kommer att vinna på att fler kunder snabbt får tillgång till moderna gröna lösningar. Samtidigt ser vi för Skanskas del en mångiljardmarknad framför oss med goda tillväxtmöjligheter, säger Johan Karlström. Idag står byggnader under sin livstid.för nära 40 procent av koldioxid-utsläppen i världen, vilket är mer än exempelvis fordonsindustrin där utvecklingen mot bränslesnålare bilar nu går snabbt. Skanska vill leda en motsvarande utveckling inom byggsektorn. – Vi bygger redan mycket energisnålare idag än för några år sedan, utan att det blir dyrare i längden. Samtidigt sker en snabb utveckling mot miljömärkning av byggnader, t ex genom det internationella LEED-systemet. Genom att erbjuda attraktiva lösningar snabbt och brett kan ännu fler av våra kunder sänka sina kostnader och samtidigt göra en insats för miljön, säger Cecilia Fasth, Green Business Officer (GBO) och chef för Skanska Green Business. Skanska Green Business kommer att arbeta med att vässa det gröna erbjudandet till Skanskas kunder. Det kan exempelvis innebära lösningar och avtal om löpande uppgraderingar för att säkerställa att en fastighet fortsätter att ligga i topp vad gäller energieffektivitet även några år efter att den byggdes eller renoverades. – Vi ska erbjuda de bäst fungerande och ekonomiskt attraktivaste gröna lösningarna för våra kunder. Som globalt företag har vi möjligheten att optimera det bästa från olika delar av världen och snabbt sprida detta, säger Cecilia Fasth. Cecilia Fasth har arbetat i Skanska sedan 1996 och har haft en rad befattningar inom kommersiell fastighetsutveckling. Sedan 2006 har hon varit VD för Skanska Fastigheter Göteborg. För ytterligare information, kontakta: Cecilia Fasth, Green Business Officer (GBO), Skanska, tel 010-448 44 16, 070-528 38 15. Peter Gimbe, presschef Skanska AB, tel 010-448 88 38. Direktlinje för media: 010-448 88 99.