Skanska skriver kontrakt för projektet Moorgate Exchange, London, UK, för 565 miljoner kronor

Skanska har vunnit ett kontrakt värt GBP 53 miljoner, cirka 565 miljoner kronor, för att bygga fastigheten Moorgate Exchange, intill Moorgate-stationen i London. Kunden är Telex SARL, och kontraktet kommer att inkluderas i orderingången för andra kvartalet 2012.

Skanska kommer att tillhandahålla finansiering för byggnadsprojektet åt Telex SARL genom Skanskas nyetablerade projektutvecklingsenhet i Storbritannien. Skanska kommer att utnyttja sina erfarenheter och kunskaper kring hållbarhetsfrågor, för att tillsammans med kunden se till att den nya byggnaden blir certifierad enligt både BREEAM Excellent och LEED Platinum.

Avtalet omfattar för Skanskas del bland annat ansvar för konstruktion och byggande av Moorgate Exchange, som har en yta på 20 400 kvadratmeter med kontorslokaler på tolv våningar, takvåningar i två nivåer och en källare med två våningar.

Arbetena kommer att inledas omgående och beräknas vara avslutade i januari 2014.

Skanska UK med cirka 4 200 medarbetare hade 2011 intäkter som uppgick till 12,7 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom byggande av hus, anläggningar och distributionsnät samt byggservice. Skanska är även ledande inom det brittiska programmet för offentlig-privat samverkan, PFI (Private Finance Initiative). Skanska har också inlett utveckling av bostäder för den brittiska marknaden.

Tanya Barnes, informationschef, Skanska UK, tel: +44 1923 423 905

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel: 010-448 80 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Under 125 år har Skanska varit ett modernt och innovativt projektutvecklings- och byggföretag, som byggt vad samhället behövt. Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2011 uppgick till 123 miljarder kronor.