Skanska tecknar sjuårigt underhållskontrakt för vägar i Hampshire, UK, för GBP 280M, cirka 3,1 miljarder kronor

Skanska har tecknat ett sjuårigt underhållskontrakt motorvägar med Hampshire County Council, i södra England. Det totala värdet under kontraktstiden är GBP 280M, cirka 3,1 miljarder kronor. Intäkterna för de två första åren, GBP 80M, cirka 890 miljoner kronor, kommer att inkluderas i orderingången för Europa i det första kvartalet 2017.

Kontraktet omfattar ett vägnät om nästan 9 000 kilometer i Hampshire utanför städerna Portsmouth och Southampton och avser såväl planerat och reaktivt arbete som vinter- och nödunderhåll. Skanska kommer att fokusera på lokal kompetens, lokala möjligheter i leverantörskedjan och samhällsprojekt och kommer att nyttja innovativa och kostnadseffektiva lösningar från hela verksamheten.

Kontraktet löper från den 1 augusti 2017 till och med den 31 mars 2024, med möjlighet till förlängning med upp till ytterligare fem år.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Europa. Utanför Norden har företaget verksamhet inom husbyggnad samt infrastrukturbyggande i Polen, Tjeckien & Slovakien och i Storbritannien. Skanska utvecklar kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader i Polen, Tjeckien, Rumänien och Ungern, medan bostadsutvecklingen är aktiv i Prag och Warszawa. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte 36 miljarder kronor under 2016 och hade cirka 16 500 anställda i sina europeiska verksamheter.

För ytterligare information, kontakta:

Kevin Perlmutter, kommunikatör, Skanska UK, tel +44 1923 423906

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag cirka 41 000 medarbetare. Omsättningen år 2016 uppgick till 151 miljarder kronor.