Skanska utvalt som preferred bidder för byggprojekt vid Interstate 4 i Orlando, Florida, USA

“I-4 Mobility Partners” team, som Skanska är partner i, har valts ut till Best Value Proposer av Floridas transportdepartement till I-4 Ultimate Project. OPS-kontraktet (Offentlig Privat Samverkan) omfattar ansvar för design, byggnation, finansiering, drift och underhåll. I-4 Mobility Partners inleder nu processen med att nå financial close.

Projektet förväntas finansieras med eget kapital och lån som en del av USA:s transportdepartements Transportation Infrastructure Finance and Innovation Act  (TIFIA). Skanskas andel av investeringen är 50 procent. Det totala kontraktsvärdet för design och byggnation förväntas bli cirka 2,3 miljarder dollar, av vilket Skanskas andel är 40 procent. Orderbokning sker i samband med financial close, vilket förväntas ske under andra hälften av 2014. Byggstart förväntas under första hälften 2015, och projektet beräknas vara färdigställt i slutet av 2021.

Skanska Infrastructure Development är ett ledande företag inom offentlig privat samverkan (Public Private Partnerships, PPP). Affärsenheten investerar i, utvecklar och driver vägar, sjukhus, skolor, kraftverk och annan social infrastruktur i samarbete med den offentliga sektorn.

Mary Humphreys, Kommunikation, Skanska Infrastructure Development, tel: +1 571 309 5943

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig­göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.