Skanskas försäljning av CityCronan avslutad - tvåmiljardersprojektet övertas av tyska DEKA CityCronan-försäljningen är nu avslutad. CityCronan - citykvarteret som Skanska revitaliserat i Stockholm - övertas därmed av DEKA Immobilien Investment GmbH. Försäljningen som avtalades hösten 2002 till priset 2,3 miljarder kronor har inkluderats i det andra kvartalet 2003. Försäljningsvinsten uppgår till 1,1 miljarder kronor. Det är därmed Skanskas hittills största affär gällande en enskild fastighet. DEKA har tillträtt kvarteret Grävlingen per 2003-06-30 då projektet nu färdigställts. CityCronan rymmer kontor, butiker, restauranger och bostäder i bästa cityläge. Fastigheten från 1974 omfattar efter genomgripande om- och tillbyggnader totalt drygt 42.000 kvm. Nordea hyr merparten av huset genom ett hyreskontrakt som är ett av de största som tecknats i Sverige någonsin. Övriga hyresgäster är bl a Akademibokhandeln med Nordens största bokhandel, Bodums första butik i Sverige och popartisten Dr Albans restaurang Stacy's. På de översta våningsplanen finns 47 nya lägenheter. - Vi är stolta över vår första investering i Sverige och i Skandinavien. Den svenska fastighetsmarknaden har tyngd i Europa, såväl ekonomiskt som storleksmässigt, säger Jens Goettler, ansvarig för Deka's verksamhet i norra och västra Europa. Deka Immobilien Investment GmbH (ingår i Sparkassen-Financial Group) som är marknadsledande bland de öppna tyska fastighetsfonderna har tillgångar i Tyskland och utomlands med ett totalt fondvärde om ca EUR 17,8 miljarder. Deka Immobilien driver f n tre fonder som är öppna för ett obegränsat antal investerare, sex specialfonder och en separat fastighetsfond reserverad för institutionella placerare. CityCronan är ett av flaggskeppen i den revitalisering av Stockholms innerstad som påbörjades i slutet av 1990-talet. Skanska har varit en av initiativtagarna till cityomvandlingen och CityCronan är det första kvarteret i Östra City som moderniserats enligt detta koncept. För ytterligare information, kontakta: Claes Larsson, VD, Skanska Projektutveckling Sverige, tel 08-504 350 18 eller 070-581 11 08 Peter Gimbe, Presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Christian Fischer, marknadschef, DEKA Immobilien GmbH tel +49 69 7147 3021 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/08/20030708BIT00050/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/08/20030708BIT00050/wkr0004.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.