Utdelning från Järnbron skattepliktig enligt dom i Regeringsrätten

Utdelning från Järnbron skattepliktig enligt dom i Regeringsrätten Den utdelning som Järnbron AB 1987 genomförde till Skåne-Gripen AB och som bolaget behandlade som skattefri är skattepliktig enligt Regeringsrättens dom av den 28 februari 2000. Skattemålet pågick när Skanska 1996 förvärvade Skåne-Gripen. Domen innebär att skatt plus ränta, totalt ca 350 miljoner kronor, ska betalas. Skanska har redan reserverat detta belopp, varför koncernens resultat ej kommer att påverkas. Stockholm 2000-03-01 SKANSKA AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information kontakta: Jan Bengtsson, controller Skanska Europa, tel 040 - 14 41 58 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00250/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00250/bit0002.doc

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.