SKAP-stipendium till bluesmannen Eric Bibb

Foto: Keith Perry.

Musikskaparen Eric Bibb har tilldelats SKAP-stipendium. Överlämningen skedde på Fuzz Guitar Show 13 i Göteborg på söndagen.

"Music is more than a style or a fashion
It’s ‘bout the swing, the soul and the passion
If I feel it – that’s good enough for me"
Eric Bibb

Eric Bibb är välkänd singer-songwriter och gitarrist inom akustisk blues. I början av 1970-talet lämnade han USA och flyttade till Europa, där han bland annat varit bosatt i Stockholm.

Stipendiet överlämnades av SKAP:s styrelseledamot Jan-Olof Andersson på Fuzz Guitar Show 13 i Göteborg på söndagen. Motiveringen lyder:

En singer-songwriter med hela världen som arbetsfält och som i sitt komponerande förvaltar och förädlar sina musikaliska rötter och inspirationskällor och med stark musikalisk integritet skapar ett stort uttryck i det lilla formatet.

Stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom musiken vi alla lyssnar på.