SKAP-stipendium till Emil Jensen

Foto: Peter Westrup.

Musikern, skådespelaren och poeten Emil Jensen tilldelades på lördagen ett SKAP-stipendium. Överlämningen skedde på Folk- och världsmusikgalan i Gävle.

Emil Jensen är välkänd som liveartist och har släppt fyra album och två ljudböcker. Våren 2013 spelar han in en ny skiva och följer upp den med en turné i höst. Jensen är också krönikör och har i SR P1 det egna programmet Mellansnack med Emil Jensen.

Stipendiet överlämnades av SKAP:s styrelseledamot Jan-Olof Andersson på Folk- och världsmusikgalan 2013 i Gävle på lördagen. Motiveringen lyder:

För ett inbjudande konstnärskap med full kontroll, ett naturligt musikaliskt tilltal som skärper lyssnarens sinnen och manar till engagemang och med den självklara framtoning som det anstår en stor scenpersonlighet, textförfattare och kompositör.

Stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP ut ett trettiotal priser och stipendier för att lyfta fram kompositörerna och textförfattarna bakom musiken vi alla lyssnar på.