– om djur och natur i Stockholms skärgård, i år med särskild fokus på ejdern.

Välkommen att ta del av resultat, diskussioner och rapporter från 2010 års inventeringar som nu sammanställts i årets rapport inom Projekt Levande skärgårdsnatur.

Bland arterna som inventeras återfinns, kustfågel, säl, havsörn, berguv och skarv. I årets rapport har vi extra fokus på ejdern och den problematik som gör att antalet ejdrar minskar kraftigt i hela skärgården.

Tid: 28 april kl 10:00
Plats: Båten Riddarfjärden strax nedanför Stockholms slott, Skeppsbron

För att presentera resultaten, svara på frågor och ge intervjuer finns följande personer på plats under pressträffen:
Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen
Gunnar Hjertstrand, Fältsamordnare för Projekt Levande Skärgårdsnatur
Mats Nordin, Länsstyrelsen i Stockholms län
Karin Strandfager, Projektledare Levande skärgårdsnatur, Skärgårdsstiftelsen

För anmälan till pressträffen:
Kontakta Ulrika Palmblad, Informationsansvarig Skärgårdsstiftelsen
ulrika.palmblad@skargardsstiftelsen.se, 0708-30 69 68
– Under onsdagen den 20 april uppmärksammas också ett annat av Skärgårdsstiftelsens projekt, Havstulpansprojektet i SVT:s ABC-nytt missa inte det!
se också; skargardsstiftelsen.se och båtmiljö.se

Om Projekt Levande Skärgårdsnatur
Projekt Levande skärgårdsnatur startade 1985 med inventeringar av kustfåglar som sedan dess har genomförts varje år. Tanken med projektet var att få en bättre miljöövervakning och dokumentation av växt- och djurlivet i Stockholms skärgård. Det skulle fungera som en snabb och obyråkratisk väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsen hade goda förutsättningar att, genom sina tillsynsmän, samla in material och sköta fältarbetet.

Projektet drivs idag av Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen i Stockholms län i samarbete med Naturhistoriska riksmuseet, Naturskyddsföreningen och Stockholms Universitet, vilka även svarar för en stor del av sammanställningen och utvärdering av data.

Informationsansvarig Ulrika Palmblad, Mail:
ulrika.palmblad@skargardsstiftelsen.se
Tel: 08-440 56 00, Direkt nr: 08-440 56 09, Mobil: 0708-30 69 68

___________________________________________________________________________________________________________________________________________