Invigning av Grinda södra brygga

I strålande solsken invigdes idag den nya tillgänglighetsanpassade bryggan på södra Grinda i Stockholms skärgård. Tack vare bidrag från Europeiska regionala utvecklingsfonden, Värmdö kommun och Landstingets skärgårdsanslag har Skärgårdsstiftelsen nu kunnat slutföra arbetet som påbörjades redan i vintras.

– Vi vill tacka alla som har bidragit till att bryggan nu har iordningsställas till sommarens besökare anländer, säger Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg. Grinda är ett av våra mest välbesökta områden och att vi även kan tillgänglighetsanpassa bryggan betyder mycket för både besökarna och Skärgårdsstiftelsen.

På plats för att förrätta invigningen fanns Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström som tyckte att byggnationen av bryggan är ett strålande exempel på vad det går att åstadkomma när många aktörer samverkar. – Alla vi som är här idag jobbar för en Levande
skärgård som ska kunna utvecklas. För att få till det, måste vi jobba tillsammans och också bli ännu bättre på det framöver.

Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun Lars-Erik Alversjö, klippte invigningsbandet och höll ett invigningstal, vilket även Länsstyrelsens miljödirektör Lars Nyberg gjorde.
Också de framhöll i sina tal betydelsen av att samverka. För Värmdö kommun är Grinda en av de allra största öarna i kommunen och ett viktigt besöksmål. – För oss var det inget svårt politiskt beslut att vara med och stötta detta projekt. Vi satsar även lite extra på Grinda i sommar då kommunen skickar ut sommarjobbare som kan möta besökarna på plats och guida och informera, sa Lars-Erik Alversjö.

Direktsänd radio fanns också med under hela invigningsresan. Med ombord på Waxholmsbåten Väddö fanns Skärgårdsradioprofilerna Jesse och Loogna som intervjuade alla som varit med och arbetat med projektet och finansieringen.

Från vänster Waxholmsbolagets Vd Anders Lindström, Länsstyrelsen miljödirektör Lars Nyberg,
Kommunstyrelsens orförande Värmdö
Lars-Erik Alversjö samt Skärgårdsstiftelsen Vd Lena Nyberg.

Byggnationen av Grinda brygga är en del stiftelsens infrastrukturprojekt där EU-medel gjort det möjligt att utveckla flera av stiftelsens områden. Projektledare Pia Hedenstedt ser stora vinster med projektet för stiftelsen, näringsidkarna och inte minst för besökarna på våra öar. – Infrastrukturprojektet handlar inte bara om bryggor utan också om vägar, vatten- och avloppsanläggningar, mulltoaletter och toatömningsstationer för båtar. I en enkätundersökning anser en majoritet av näringsidkarna på de berörda öarna att projektets investeringar gör att de kommer att kunna ta emot fler besökare
och ge dem god service.

Infrastrukturprojektet

Uppbyggnaden av Grinda södra brygga har varit möjligt genom att Skärgårdsstiftelsen har fått medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Pengar som även möjliggör ett antal andra byggnationer och installationer på stiftelsens områden fram till mitten av 2014.

Tel: 08-440 56 00, Direkt nr: 08-440 56 09, Mobil: 0708-30 69 68