Nu är den klar och invigd!

– Ny stor lösdriftsladugård på Gålö, Stegsholm tas i bruk

På Gålö ligger ett av Skärgårdsstiftelsens största jordbruk, Stegsholms Gård. Gården arrenderas av familjen Borg och har nu fått en välkommen utbyggnad i form av en ny lösdriftsladugård.

Invigningstalare var Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Hemming, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

–Det är oerhört viktigt att bevara och utveckla jordbruket i vår skärgård om vi ska behålla ett unikt kulturlandskap. Med exempel som ö-slakt, Bondens egen marknad och Stockholms Fiskmarknad har det har blivit allt tydligare att tillgången till närproducerade livsmedel bidrar till en spännande storstadsregion, sa Gustav Hemming.

Uppförandet av lösdriftsladugården har varit en förutsättning att fortsatt kunna ha djur på gården och behålla ett levande jordbruk på Gålö. För familjen Borg betyder den nya lösdriftsladugården en arbetsbesparing på 3-4 timmar per dag. Jordbruket på Stegsholm är också en viktig del av naturupplevelsen på Gålö. Mycket av floran är direkt beroende av att åkrar och ängar betas och att landskapet hålls öppet.

Lena Nyberg Vd för Skärgårdsstiftelsen betonar den viktiga funktion som jordbruken har för naturvården i skärgården. –Stiftelsens uppdrag är både att hålla landskapet öppet och bidra till att visa upp skärgårdens vackra natur- och kulturlandskap. Stegsholms gård är en av våra mest publika jordbruk som med sin närhet till storstadsmiljön kan bjuda många ovana jordbruksbesökare en inblick i hur vardagen på landsbygden kan vara. Stegsholms gård kan tack vare denna ladugård fortsätta att bedriva naturvård åt stiftelsen samtidigt som många besökare kan få en inblick i verksamheten.