Plocka skräp på stiftelsens stränder

- till helgen anordnas strandstädningar på Björnö, Gålö och Riddersholm

Denna vecka drar Håll Sverige Rent igång sin officiella kampanjvecka med skräpplockardagar över hela Sverige. Med strandstädningarna vill Skärgårdsstiftelsen passa på att även belysa problemet med nedskräpningen på våra områden och stränder.

– Det här är en miljöfråga som är lätt att se konsekvenserna av. Vi gör detta för att människor ska få hjälpa till med något konkret och samtidigt lyfta frågan om nedskräpning. Våra sjöar och hav och naturområden skräpas ned och vi vill visa att vi jobbar mot detta tillsammans. Genom att stötta Håll Sverige Rents kampanj blir vi starkare, säger Cecilia Wibjörn, biolog och ansvarig för skräpplockardagarna hos Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har drivit ett antal skräpprojekt genom åren. Något som gett stor uppmärksamhet i media och bland allmänheten. Skräpprojekten har också gett stor respons hos stiftelsens vänner och hos besökarna på våra områden.

– Skärgårdsstiftelsen vill öka samverkan med våra vänner och besökare och hoppas att de kan tänka sig att göra mindre arbetsinsatser på våra områden. Därför startar vi med strandstädning för att kunna locka fler ut i naturen samtidigt som man gör nytta för stiftelsens naturreservat, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Många privatpersoner hör av sig och vill hjälpa Skärgårdsstiftelsen med något, här har man nu chansen!
Förutom Skärgårdsstiftelsens personal kommer dykklubben LM Dyk att plocka skräp på Björnö. På Gålö kommer Hembygdsföreningen Gålö Gärsar sponsra oss med korv och på Riddersholm anordnas en skräpplockartävling där bästa skräpfynd vinner ett pris!

Vill du göra en enkel insats, anmäl dig för skräpplockning! Gå in på Skärgårdsstiftelsens hemsida för mer information!

För mer information:
Cecilia Wibjörn, Skärgårdsstiftelsen, cecilia.wibjorn@skargardsstiftelsen.se, tel 070-377 05 61.