Ny undersökning: Stort lokalt förtroende för SKB

Det lokala förtroendet för Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB, är fortsatt stort bland befolkningen i såväl Östhammars som Oskarshamns kommuner. Det visar den årliga opinionsundersökning som Novus Opinion genomfört på SKB:s uppdrag.

I Östhammars kommun har 77 procent av de tillfrågade ganska stort eller mycket stort förtroende för SKB. Det är en ökning med två procentenheter jämfört med förra årets undersökning. Motsvarande siffra för Oskarshamns kommun är 86 procent, vilket är en ökning med en procentenhet.

Att de som bor och verkar i Östhammars och Oskarshamns kommuner också känner förtroende för oss och våra planer är oerhört viktigt. Det utgör en grundförutsättning för att vi kan bedriva vår verksamhet. Jag ser resultatet från årets undersökning som ett kvitto på att vi skall bibehålla vårt ständiga fokus på säkerhet, transparens och lyhördhet, säger SKB:s vd Christopher Eckerberg i en kommentar.

Även stödet för SKB:s planer på att bygga ytterligare anläggningar i de bägge kommunerna är stabilt. I Östhammars kommun säger 79 procent av de tillfrågade att de är för eller helt för SKB:s planerade slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark. Det är en ökning med två procentenheter från föregående år. I Oskarshamn, där SKB vill bygga en inkapslingsanläggning och en kapselfabrik, är motsvarande siffra 81 procent, en ökning med tre procentenheter.

Drygt tre av fyra av de tillfrågade i bägge kommunerna svarar också att de vill att frågan om slutförvaring av det använda kärnbränslet ska lösas av oss som lever i dag och inte lämnas till kommande generationer.

Fakta om undersökningen:
Årets undersökning har genomförts av Novus Opinion under perioden 9 mars – 25 mars 2015 och omfattar 800 genomförda intervjuer med boende i Oskarshamns respektive Östhammars kommuner.

Jimmy Larsson-Hagberg, presschef SKB 070-269 91 15, jimmy.larsson-hagberg@skb.se
SKB:s pressjour nås dygnet runt på 08-459 84 83.

Att de som bor och verkar i Östhammars och Oskarshamns kommuner också känner förtroende för oss och våra planer är oerhört viktigt. Det utgör en grundförutsättning för att vi kan bedriva vår verksamhet. Jag ser resultatet från årets undersökning som ett kvitto på att vi skall bibehålla vårt ständiga fokus på säkerhet, transparens och lyhördhet.
Christopher Eckerberg