Skebo öppnar nytt trygghetsboende

Skebo öppnar Skärets trygghetsboende i Skelleftehamn med 20 lägenheter.
Tisdag den 2 oktober släpps de nyrenoverade tvåorna för bokning på Skebos hemsida.
– Det är en eftertraktad boendeform som vi upplever ett stort intresse för, säger Anna Ersson, marknadschef på Skebo.

Skäret är beläget centralt i Skelleftehamn, på adressen Ursviksgatan 129, med gångavstånd till butiker och nära till busshållplats.
Skebo står för en omfattande satsning i landstingets före detta lokaler i Skelleftehamn och omvandlar den till 20 stycken tvåor av varierande storlek från 49 till 72 kvadratmeter. Ombyggnationen av lokalerna har fortskridit enligt plan och är nu inne i slutfasen.
Inflyttning beräknas bli den 1 februari 2019.

Unika lägenheter
De kommande hyresgästerna får ett modernt trygghetsboende. Fastigheten är anpassad för äldre med exempelvis dörröppnare, hiss och porttelefon.
Eftersom det handlar om ett befintligt hus som byggs om är varje lägenhet unik och därför ser inte lägenheterna likadana ut. Gemensamt för alla lägenheter är att de har nya kök och badrum, nya golv och ytskikt, och lägenheterna är utrustade med balkong. Det finns en gemensam tvättstuga i lokalerna som alla hyresgäster kan nyttja.

Förhandsvisning
Den 10–11 oktober, klockan 14–17 båda dagarna, bjuder Skebo in till öppet hus i Skäret. Under den förhandsvisningen finns möjligheten att se delar av de nyrenoverade lägenheterna.
– Det är glädjande att vi kan erbjuda ett modernt och fräscht boende i Skelleftehamn till de som är 70 år och äldre. Jag kan verkligen rekommendera intresserade att ta chansen och se boendet under våra visningsdagar, säger Anna Ersson.
Hyresnivån kommer att ligga mellan cirka 7 300 kronor och 9 000 kronor i månaden.
– Boendet är en nyproduktion med all den höga standard det innebär. Det betyder samtidigt att nyproduktionshyran kommer att ligga på den här nivån under flera års tid och inte stiga i samma takt som övriga boenden, säger Anna.

Anpassat till livssituation
Skebo har trygghetsboenden i Burträsk, Lövånger, Bureå och centrala Skellefteå sedan tidigare.
Ett trygghetsboende innebär att hemmiljön är anpassad till den livssituation hyresgästen befinner sig i med högre tillgänglighet.
Det finns även gemensamhetslokaler och en trygghetsvärd som anordnar olika sociala aktiviteter några gånger i veckan.
– Det genomgående syftet med våra trygghetsboenden är att våra hyresgäster upplever gemenskap, trygghet och meningsfullhet som ger en ökad känsla av livskvalitet, säger Anna.

Anna Ersson, marknadschef Skebo, 0910–73 65 10

___________________________________________

Inbjudan för media
Skebo välkomnar media att besöka Skäret i samband med förhandsvisningen för allmänheten. Lägenheterna visas på adressen Ursviksgatan 129 i Skelleftehamn. Visningar sker två dagar efter varandra, onsdag den 10 oktober klockan 14–17 och torsdag den 11 oktober klockan 14–17. Personal från Skebo finns på plats för att svara på frågor och visa runt. Eftersom Skäret fortfarande är en byggarbetsplats kan vi inte erbjuda tillgång till visning av alla lägenheter i det nya trygghetsboendet. Framför allt är det lägenheterna på plan två som vi kan visa.

___________________________________________