Lansering av Skellefteåbornas omtankesbuss

Report this content

Skellefteå buss lanserar en specialdesignad buss som uttrycker hur Skellefteåborna ser på begreppet omtanke.
– Vi tänker om på flera plan. Att låta våra befintliga och blivande resenärer få vara med och påverka är ett led i att skapa större delaktighet i vår kollektivtrafik, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Hur ser din omtanke ut? Den frågan ställde Skellefteå buss under ett familjeevent på Möjligheternas torg. Allmänheten uppmuntrades att formulera och bildsätta sina tankar om omtanke.

– Vi hade många besökare i vårt tält och fick värdefulla inspel av både barn och vuxna. Framför allt var det roligt att barnen ville vara med och rita, säger Andreas Olofsson.

Mönster och varma färger
Anna Drejing-Carroll, illustratör och designer, tog emot folkets feedback om omtanke. Hon har sedan tagit fram en design som pryder en ny buss där den bakre delen målats med de olika omtankesuttrycken.

– Jag har gjort en fri tolkning av den input jag fick och utgått från Skellefteå buss visuella identitet med mönster och varma färger, säger Anna Drejing-Carroll.

Den specialdesignade bussen tas i trafik idag, onsdag, och kommer att rulla i stadstrafiken.

– Förhoppningsvis kan den här bussen bidra till att lyfta stadsbilden där den passerar. Omtankesbussen är unik och sticker ut i vår fordonsflotta. Genom det här uttrycket vill vi lyfta att Skellefteåborna ska känna sig delaktiga i utformandet av resandet, säger Andreas Olofsson.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss, 0910–72 56 01

___________________________________________________

Skellefteå buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Skellefteå buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.

Taggar: