Nya Skellefteå buss vill tänka om – fordonsflottan fossilfri inom fem år

Report this content

Nya Skellefteå buss lanserar toppmoderna biogasbussar och rullar igång offensiva framtidssatsningar.
– Inom fem år ska vi ha en fordonsflotta som är helt fossilfri. Vi vill bidra en hållbar utveckling i  Skellefteå och har ambitionen att få alla att åka buss en gång mer i veckan jämfört med idag, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå buss.

Under hösten har Skellefteå buss gjort ett varumärkesarbete där företaget har förtydligat vilken roll de vill spela i Skellefteås utveckling. Ledorden är ”tänk om” och handlar om att bygga en hållbar framtid genom mer omtanke om varandra, samhället och miljön.

– Vi vill få fler att tänka om kring sina resvanor och välja kollektivtrafiken oftare, men även stimulera idéer och visioner om hur vi som serviceföretag kan fortsätta förnya oss och driva utvecklingen framåt, säger Andreas Olofsson.

Miljövinster med att välja buss
Ökat bussåkande är ett fokusområde som också Skellefteå buss ägare förespråkar.

Vi har en politisk viljeinriktning att vi vill att fler som kan åka kollektivtrafik ska göra det. Hållbarhetsperspektivet är viktigt och då är denna satsning viktig för hela kommunen, säger Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande.

– I ett växande Skellefteå förtätas staden. Vi måste hitta hållbara trafiklösningar i centrala stan samtidigt som det blir ännu mer angeläget att knyta ihop förbindelserna mellan olika delar av kommunen. Kollektivtrafikens roll blir viktigare. Det gör att Skellefteå buss får en central roll i att förflytta bussåkandet till ett mer självklart alternativ, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef och vd i Skellefteå Stadshus AB, som heläger Skellefteå buss.

Att satsa på mer miljövänliga bussar är en hjärtefråga för Skellefteå buss. Fordonsflottan förnyas med åtta biogasbussar i den högsta miljöklassen, Euro 6. I och med detta blir alla ordinarie stadsbussar också tillgänglighetsanpassade med lägre insteg. Komforten är också högre i de nya bussarna, både inne i kupén och utåt, då bussen är tystare. Totalt går nu 31 biogasbussar i trafik.

Framtidssatsning på elbussar
Skellefteå buss kommer inom de närmaste åren att göra ytterligare uppgraderingar av fordonsflottan, som idag omfattar 130 fordon. 2018 investeras det i ytterligare tio nya bussar för stadstrafik. Minst fem av dem blir renodlade elbussar.

– De är dyrare än gasbussar i inköp men driftkostnaden är avsevärt lägre och bullernivåerna minskar dramatiskt. Förhoppningen är att vi ännu tidigare än 2021 har bussar som är helt fossilfria och bara drivs av biodiesel, biogas eller el. Ambitionsnivån är hög och vi kommer att få anledning att återkomma till fler spännande framtidssatsningar, säger Andreas Olofsson.

Nytt utseende symbol för nytänkande och omtanke
I förnyelsearbetet har Skellefteå buss även fått en ny visuell identitet som bygger på varumärkets kärna tänk om.

– Vårt visuella uttryck hade blivit förlegat, det tror jag de flesta Skellefteåbor håller med om. Nu vill vi visa att vi ska vara med och skapa nya mönster i det stora och det lilla, och att vi ser omtanke som en metod för det. Den nya visuella identiteten bygger på just mönster och på varma färger som symboliserar det vi tror på. Vi hoppas också att våra nya bussar bidrar till en trevligare och modernare stadsbild, säger Andreas Olofsson.

Företaget justerar även sitt namn från Skelleftebuss till Skellefteå buss, för att fokusera ännu mer på platsen och stödja Skellefteå kommuns strävan att växa till 80 000 invånare. Ett stort internt arbete har påbörjats med alla Skellefteå buss medarbetare och Skellefteåborna kommer att få uppleva det förnyade varumärket på olika sätt i en lanseringskampanj under november.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss, 0910–72 56 01

___________________________________________________

Skellefteå buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Skellefteå buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.

Taggar: