Skellefteå buss representerat i påverkansarbete på EU-nivå

Skellefteå buss tar plats i internationella sammanhang.

Skellefteå buss vd Andreas Olofsson har valts in som svensk representant i CEEP, en arbetsgivarorganisation inom EU för företag som producerar publika tjänster.

– Uppdraget ger oss en möjlighet att vara med och påverka aktuella branschfrågor, säger Andreas Olofsson.

CEEP (European Centre of Employers and Enterprises providing Public services) företräder som arbetsgivarorganisation europeiska offentliga och offentligägda arbetsgivare i EU. Arbetsgivarverket är tillsammans med bland andra Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) medlem i den svenska CEEP-sektionen.

– Arbetsmarknad och miljö är centralt i dialogen som förs i CEEP. Det är angelägna frågor som vi även jobbar med i vardagen i utvecklingen av Skellefteå buss och Skellefteå kommun. Spelreglerna sätts ofta i Bryssel och påverkar våra förutsättningar, säger Andreas.

Infrastrukturprojekt

CEEP fungerar som en remissinstans och arbetar för att påverka EU-kommisionen kring beslut om lagstiftning.

– Mycket handlar om lobbyverksamhet. Den erfarenhet som jag får med mig från CEEP och de synpunkter jag kan lämna i det sammanhanget blir också gynnsamt för när vi ska utveckla Skellefteå buss på det lokala planet, säger Andreas.

Andreas var nyligen på sitt första CEEP-möte i Bryssel.

– Några frågor som är högaktuella för närvarande handlar bland annat om utsläppskrav och vilka infrastrukturprojekt som är värda att satsa EU-pengar på, berättar Andreas.

25 representanter totalt

CEEP består av totalt 25 representanter från EU-medlemsländerna.

– Jag blev föreslagen av Kommunala Företagens Samorganisation, KFS, att vara Sveriges representant i CEEP. Jag tackade ja och uppdraget gäller tills vidare, berättar Andreas.