Skellefteå buss satsar på att stärka dialogen

Skellefteå buss inleder ett samarbete med ett externt konsultföretag för att sätta fokus på organisationskultur, ledningsgruppsutveckling och medarbetarskap.
– Vi är ödmjuka inför det faktum att vi har en resa att göra. Det arbetet börjar uppifrån, jag behöver gå i bräschen och ska se till att inkludera alla anställda i att stärka vår dialog, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Skellefteå buss har nyligen genomfört en medarbetarundersökning bland företagets cirka 240 anställda.
– Undersökningen visar positiv utveckling på flera områden och de som börjat hos oss under de senaste fem åren sticker ut i positiv bemärkelse. Vi ser ingen generell försämring av resultaten, men det finns flera områden där vi behöver bli bättre. Bland chaufförerna uppger fler än tidigare att de ofta upplever negativ stress och vi får också för låga betyg när det handlar om flera interna processer, säger Andreas Olofsson.
Skellefteå buss agerar för att lyckas med en förändring.
– Vi tar experthjälp utifrån för att utveckla delarna vi brister i. En konkret förändring som redan genomförts är att vi har infört fysiska arbetsplatsträffar med tätare intervall under dagtid där främst våra chaufförer får möjlighet att möta vår tekniska chef, trafikchef och vd vid fler tillfällen. En mer uppstyrd mötesstruktur skapar bättre förutsättningar för en kontinuerlig dialog och att olika frågor kan lyftas i rätt sammanhang, säger Andreas Olofsson.

Samtalet centralt
Ambitionen är att lägga grunden till ett samtalsklimat med kollegor som pratar med varandra och inte om varandra.
– I ett serviceyrke som vårt, som dessutom ställer höga krav på samarbete inom organisationen, är det av yttersta vikt att vi vill såväl varandra som våra kunder väl för att lyckas nå resultat, säger Andreas Olofsson och fortsätter:
– Vi har många fantastiska medarbetare på Skellefteå buss. Om vi lyckas genomföra denna förbättring tillsammans skapar vi en arbetsmiljö som alla kan trivas i. Det innebär inte att vi inte kommer att ventilera utmaningar och problem som vi ställs inför, men vi behöver alla bidra till ett mer lösningsorienterat fokus.

Fullt förtroende
Skellefteå buss styrelse har fullt förtroende för sin vd.
– Andreas har under sina sex år som vd starkt bidragit till förflyttningen som Skellefteå buss har gjort till ett modernt kollektivtrafikföretag som i flera avseenden ligger i framkant i branschen. Andreas ska naturligtvis också kunna ifrågasättas i sin roll och för sådant som han faktiskt gör och ansvarar för. Vi lägger nu energin på vårt viktiga värdegrundsarbete tillsammans med de kommande framtidssatsningar som Skellefteå buss ska vara med och driva, säger Roger Marklund, ordförande i Skellefteå buss.

Andreas Olofsson, vd, Skellefteå buss: 070–108 08 47
Roger Marklund, ordförande, Skellefteå buss: 070–667 80 03