Skellefteå buss vinner upphandling med unik Sambulans

PRESSMEDDELANDE 2017-07-05

Skellefteå buss vinner upphandlingen av sambulansen i Västerbottens läns landsting.  När avtalet träder i kraft i mars 2018 kommer Skellefteå buss att trafikera E 4 i länet med en specialbyggd buss för sjuktransport.
– Det är glädjande att vi lyckas vinna förtroende med en så avancerad lösning i en unik buss, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Från 1999 körde dåvarande Norsjöbuss sambulansen i Västerbotten. Skellefteå buss har sedan förvärvet av Norsjöbuss 2006 haft hand om sambulansverksamheten. Det nuvarande avtalet mellan Skellefteå buss och landstinget går ut i mars 2018. Skellefteå buss har vunnit den nya upphandlingen om ett avtal som omfattar fyra år plus tre optionsår.
– Det är bara vi som har klarat av att skapa ett anbud som uppfyller de högt ställda kraven, säger Andreas Olofsson.

Sjuksköterskorna jobbar bältade

Den nya sambulansen blir i grunden av märket Scania. Sambulansen kommer sedan att specialutrustas i spanska San Sebastian på en av Europas största påbyggnadsfabriker för bussar, Irizar. Bussen blir av modellen Irizar I8 och kommer att ha fyra bår/säng-platser, fyra rullstolsplatser och plats för 18 sittande. Längst bak finns två platser för intensivvård och bussen ska även ha två arbetsytor för sjukvårdare.
– Vi värderar säkerhetsaspekten högt. Arbetsmiljöverket har slagit ner på att sjuksköterskor inte får jobba obältade under transport. Vi gör en konstruktion där sjuksköterskorna ska kunna flytta stolarna längs skenor för att hamna i rätt läge och samtidigt vara bältade. Det blir en väldigt avancerad lösning, säger Andreas Olofsson.

Två dagliga turer

Bussen kommer att börja byggas under hösten för att kunna tas i trafik i mars nästa år. Sambulansen trafikerar sträckan Skellefteå–Umeå tur och retur två gånger dagligen med transporter av både patienter och sjukvårdsutrustning. Omfattningen av sambulanstrafiken blir densamma i det nya avtalet.

För ytterligare information, kontakta:
Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss, 0910–72 56 01

Om oss

Skellefteå Buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Som ett av de större bussföretagen i norra Sverige är vi stolta över att skapa större tillgänglighet, fler arbetstillfällen och nya fossilfria transportsätt. Vi tror att en hållbar framtid skapas genom omtanke. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Det finns en bredd i vår verksamhet som spänner över regional linjetrafik, stadstrafik i Skellefteå, flygbussen, sambulans, färdtjänstbussar, skoltrafik, beställningstrafik för kommunala ändamål och hockeybussarna. Vi driver även en egen serviceorganisation med egna verkstäder. Skellefteå Buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.