Förebyggande insatser minskar risken för nya strömavbrott

Rikliga snömängder har fallit i Skellefteå Krafts elnätsområde under helgen. På några ställen har träd, tyngda av snön, fallit över elledningarna vilket orsakat strömavbrott.

Från i fredags, den 4 november, och under lördagen och söndagen har kunder i området kring Örviken, Innervik, Stackgrönnan, Önnesmark och Vallen drabbats av strömavbrott.  Som mest har omkring 500 kunder varit utan ström samtidigt. En del kunder har förlorat sin ström vid flera tillfällen under helgen.

Vid 10:00 på måndagen var ingen av Skellefteå Krafts elnätskunder utan ström, men då det finns risk att snötyngda träd faller över ledningarna har ett förebyggande arbete inletts. Energiservice Skellefteå kommer, på Skellefteå Kraft Elnäts uppdrag, att granska elledningarna med hjälp av bandvagn, rensa kraftledningarna från snö och is samt röja undan träd som riskerar att falla över ledningarna.  Insatserna riktas i första hand kring området vid Örviken och Vallen. Det förebyggande arbetet kan orsaka kortare avbrott om strömmen behöver brytas för att röja undan något träd. Skellefteå Kraft har även för avsikt att sätta in helikopter i det förebyggande arbetet.

Skellefteå Kraft Elnät kommer att fortsätta det förebyggande arbetet tills risken för nya avbrott orsakade av snön är minimerad.

Mer information om aktuell driftstatus i elnätsområdet finns på vår hemsida

Mimmi Jonsson, pressekreterare Skellefteå Kraft
Mobil: 070-2209976
E-post: mimmi.jonsson@skekraft.se

Skellefteå Kraft driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. Vi är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att vår egen energiproduktion ska bli 100 procent hållbar.