Skellefteå Kraft har nöjdast kunder - igen

En kombination av bra nät och kundservice i världsklass har gjort att Skellefteå Krafts elnätskunder är nöjdast i landet. Det visar den årliga kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

– Redan förra året fick vi bra resultat. Det fina resultatet är ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef Marknad.

Undersökningen visar att Skellefteå Kraft håller sig långt framme i många kategorier. Indexvärdet för fjärrvärme visar att Skellefteå Kraft har energibranschens näst nöjdaste privatkunder och att bolaget förbättrat sitt betyg när det gäller nöjda elhandelskunder, även där ligger man högt över branschsnittet.

Det är på elnätssidan som Skellefteå Kraft Elnät verkligen har en topposition i branschen. Indexvärdet för privatkunderna landar på 77,7 (branschsnitt 65,4), vilket är bäst i energibranschen. Även hos företagskunderna ligger Skellefteå Kraft Elnät i topp. Där lägger sig företaget på en andra plats, med ett indexvärde på 74,5 (branschsnitt 64,8).

– Under året har vi fokuserat ytterligare på vår tillgänglighet och service till våra kunder. Vår kundservice har för andra året i rad blivit utsedd till branschens bästa, enligt Service Score. Vi har jobbat mycket med att kunna ge snabb hjälp och information till våra kunder när det hänt något, som till exempel avbrotten vid höstens stormar, förklarar Christoffer Svanberg.

Trots det goda resultatet lutar sig Skellefteå Kraft inte tillbaka utan fortsätter att fokusera på kunden, bland annat genom att ta bort tillsvidarepriset.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef Marknad
christoffer.svanberg@skekraft.se